Gjev andreplass på landsbasis for Thomas
Thomas Knoph har jobbet hos Møller Bil Ryen i en årrekke. Han har i dag en stor og fin kundebase som han kjenner og ivaretar svært godt. I 2020 tok han en gjev andreplass blant landets nyttekjøretøyselgere på landsbasis, men det er ikke første gangen han lykkes med å plassere seg blant topp 3. Thomas har alle sine 16 år som selger hatt stor suksess, og lykkes så absolutt i en bransje som stadig er i endring.
Hva gjør at man lykkes med salg, spesielt i tider som er ekstra tøffe? Det er viktig å være på ballen til enhver tid, jobbe strukturert og ikke minst være sulten, både på å få nye, så vel som beholde gode kunder. Det å ivareta de kundene man har, er ekstremt viktig. Kommer kundene tilbake betyr det at de er fornøyd. Jeg har mange kunder som har kjøpt bil hos meg over flere år. Det er for meg en tillitserklæring, og det er viktig å ta med seg. Da må man jo ha gjort noe riktig, sier Thomas.
Ved siden av studiene, startet Thomas som lørdagshjelp i Møller Bil Ryens bruktbilavdeling. Det begynner å bli noen år siden, da vi må tilbake til 2005. Etter en liten stund dukket det opp en ledig stilling i nyttekjøretøyavdelingen som Thomas fikk. Det har man aldri angret, for det har vist seg å være rett mann på rett plass.
Det er en lystbetont og energisk person du treffer på kontoret. Thomas stortrives i jobben som salgssjef for Nyttekjøretøy
Fokus på å finne gode løsninger
Det er jo en annen type kundegruppe som handler nyttekjøretøy, forteller Thomas. Noen privatkunder, men som oftest er det bedrifter. Det er litt andre ting å ta hensyn til ved salg av slik type biler, og det er viktig å finne løsninger sammen med kundene. Jeg avdekker behov og legger vekt på hva den spesifikke kunden trenger, legger frem flere løsninger og tilpasninger, og må fokusere på ombygg der det er nødvendig.
Da disse bilene benyttes i daglig arbeide, er det utrolig viktig at våre kunder har biler som fungerer på alle måter, sier Thomas.
Nyttekjørtetøy er et team, og fordi kundene benytter bilene sine i jobb, er vi også dønn avhengig av at vårt verksted fungerer til enhver tid. Bilene kan ikke stå over lang tid, men må raskt ut på veien. Dette er ren business for kundene. Det at vi har et verksted som ser vårt (salgsapparatet) og kundens behov er vi avhengig av, og det synes jeg vi får til. I tillegg er vi stadig i utvikling for gode løsninger på tvers av avdelinger.
Jevnlig kundekontakt
Thomas forteller videre at han har jevnlig kontakt med sine kunder i form av mail og telefon. Det er viktig at kundene vet hvor de finner oss. I tillegg er det ekstra viktig at man som selger hele tiden er ajour med kundeoppfølgingen og at man har god oversikt og kontroll. Både for kundens-, bedriftens-, og egen del.

Fremtidens nyttekjøretøy
Vi lurer på hva Thomas er mest spent på og ser frem til for nyttekjøretøy.
Det må være ID. Cargo og Buzz, sier Thomas. Vi ser frem til å få flere elektriske biler på markedet. Dieselbiler vil helt klart fortsette å selge da det er mange av våre kunder som kjører langt, og gjerne til steder som er krevende og ferdes til. De har gjerne da behov for både lenger rekkevidde og 4 motion. Men vi har også en stor kundegruppe som har behov og ønske om elektriske biler. Per i dag har vi kun elektrisk utgave av Crafter, så det er stort velkomment med flere biler innefor dette segmentet. Det gleder vi oss til, avslutter han med et smil.
ID. Cargo og Buzz er i full planlegging. Vi gleder oss til å se endelig resultat og ikke minst få den i butikk. Her i prototype sammen med den eldre utgaven den slekter på.