Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren.

Å bli kjent med ID.3 - en sann glede

Publisert 04.juni 2021

Jeg ble bedt om å testkjøre ID.3 for en periode. For en som normalt holder tak i den digitale markedsføringen på bruket og som har kjørt dieselbil halve livet var det både spennende og litt stressende. Jeg lider  av enorm rekkeviddeangst og foretrekker det jeg er godt kjent med. Kan man kureres?

Den første bilen i Volkswagens nye satsning, ID.3 er en i rekken av flere. ID familien utvides i god takt og vil på sikt fylle mange segmenter. Man vil etter hvert kunne finne sin helt egne ID, til sitt behov og bruk.

ID.3 derimot, hva får du her? Jeg er av natur litt skeptisk, men også åpen og nysgjerrig. Når man har kjørt dieselbil den tiden man har hatt førerkort, så vet man blant annet hvor lenge tanken holder før man må inn å fylle.  Det er da en omstilling å skulle sette seg inn i rekkevidde, hvor lenge strømmen i elbilen holder, og ikke minst hvor man finner ladere. Men heldigvis for meg,  som ikke er førstemann med elbil, så har dette med ladestasjoner rukket å utvide seg ganske så mye før jeg rakk å kjenne på det hele.

KajaA-ID3-møllerbilryen.jpgSærs fornøyd etter å ha lært ID.3 å kjenne

Tut og kjør

Jeg fikk selvsagt ikke med meg en fulladet bil. Det var sikkert bevisst fra en kollegaens side, for å se hvor tynnslitte nerver jeg kunne få. ;) Og de nervene var på høygir allerede fra da jeg så at den ikke var fulladet.  Heldigvis har jeg noen ekstremt dyktige kollegaer hos Møller Bil Ryen, som bare var en tekstmelding eller telefonsamtale unna om jeg lurte på noe.  Og med ny bil, med innovativt og annerledes panel, var det mye å sette seg inn i. Men når jeg kom skikkelig igang, fant jeg det hele ganske enkelt. Og jeg likte det. 

ID.3-panel-møllerbilryen.jpg
Instruksjonsbok vet jeg ikke hva er, så her er det learning by doing som gjelder. Det fungerer også bra :D


Når de lave skuldrene endelig kommer

Det skal sies at jeg brukte de første milene på å se mer på hvor mye rekkevidden sank fra tid til annen, fremfor å nyte bilen. Jeg kjører ganske mye i hverdagen, er en frysepinne som gjerne har varme i bilen "hele året", og har garantert lagt meg til en kjørestil som ikke er helt elbilvennlig. Så her måtte jeg ta meg sammen og sjekke opp hva som både kunne holde meg varm og komfortabel, samtidig som  kunne kjøre lengst mulig før lading. Men etter å ha kjørt bilen en kort periode, så jeg at det hele bunner i vane. Jeg begynte å senke skuldrene og sluttet å holde pusten. Litt etter litt la jeg meg til en litt annen kjørestil, og lærte meg hva som lønte seg og ikke når man kjører elbil. Hvor ofte man må lade i hverdagen finner man fort ut av da man stort sett er «vanedyr» og har sine faste distanser.

MøllerBilRyen
Bilen er særdeles god å kjøre på alle type veier. Ren nytelse.

Begeistret for respons og kjørekomfort

Jeg testet ID.3 både i byen og på langkjøring, og jeg må si den har en fantastisk kjørekomfort. Og det uavhengig av underlag og veinett generelt. Det jeg bet meg fast i er at man har god oversikt i bilen når man sitter bak rattet. I tillegg ble jeg overbegeistret over hvor raskt bilen responderer og hvor godt den ligger på veien, noe som igjen gjør bilen særdeles lett og fin å kjøre rundt i, også i bykjernen. Når man er vant med å kjøre en litt tyngre bil med litt lenger responstid, tok jeg meg stadig i å legge foten litt ekstra på gassen i ID.3, bare for å kjenne på suget i magen, om ikke bare for en kort stund.

ID.3 bagasje Møller Bil Ryen.jpg
Bagasjerommet er romslig nok til både hundebur og handleposer, eller en barnevogn.

Plass og komfort

Setene foran er gode å sitte i og gir god nok plass. Baksetet er registrert for 3, men det kan bli noe tight for 3 voksne side om side. Det gir dog god plass til to barneseter og eller tre barn, ev tre små voksne. Bagasjerommet er romslig for denne type bil. Du får med deg både bagger, og handleposer, et lite hunderbur eller en barnevogn. At mange allerede har dette som hovedbil overrasker meg ikke.
Designet er innovativt og kult, og bilen «min» i fargen Makena Turkis, skilte seg relativt godt ut på veien. I tillegg får du plass til noen røffe større felger.

ID.3-baksete-møllerbilryen.JPG
Tre voksne i baksetet, noe tight, men det går

En særdeles deilig bil å kjøre. Enkel å parkere, fantastisk svingradius og en eksepsjonell responstid på både gass og brems. Helt nydelig og tommel opp.

 

Vil du vite mer teknisk data kan du se mer her

Har du spørsmål, ønsker å prøvekjøre eller bestille kan du ta kontakt med oss her

 

ID.3oslo.jpgBykjøring i Oslo er null stress i en ID.3