KULTURFABRIKKEN PÅ RYEN
KULTURFABRIKKEN PÅ RYEN
31.01.23 STIAN BLINDHEIM
Det er mange medarbeidere som har jobbet lenge i Møller-organisasjonen. Hos Møller Bil Ryen forteller to «ferske» pensjonister med 93 års fartstid, og en rutinert pensjonist som var med helt fra oppstarten på Ryen, hvordan man skaper god kultur som gjør at medarbeiderne blir værende. – Møller Bil Ryen har vært en fantastisk arbeidsplass.
Fra venstre daglig leder Svein Morten Bergh, Arvid Knøsmoen, Glenn Berg og Roar Johnsrud.
Det nærmer seg 1.000 medarbeidere i Møller Mobility Group som har fått gullklokka for å ha jobbet 25 år i konsernet. Det er en enorm milepæl, og forteller at det er mange som trives svært godt på arbeidsplassen sin.
Men det stopper ikke der – det er flere som passerer både 30 og 40 års tjeneste.
På Møller Bil Ryen finnes to av disse – Arvid Knøsmoen og Glenn Berg har tatt steget ut av arbeidslivet de to siste månedene, etter henholdsvis 45 og 48 år fartstid i Møller Bil, og samtlige år hos Møller Bil Ryen.
- 48 år går utrolig fort, humrer Berg, og Knøsmoen nikker anerkjennende.
- Humor og godt humør
Tilbake i august 1974 startet Berg som læregutt – og det var hos ingen ringere enn en annen veteran; nemlig Roar Johnsrud. Han jobbet på anlegget i Skøyen fra oppstarten der i 1956, og var med fra oppstarten hos Møller Bil Ryen i januar 1966 til han pensjonerte seg for 23 år siden. 89-åringen er fortsatt ofte innom forhandleren.
- Det ble en del slag med pekestokken over fingrene til Glenn, men det gikk seg til, smiler Johnsrud.
- Jeg er bare glad for at jeg ikke har vært læregutt hos Arvid, kontrer Berg, før de alle tre bryter ut i latter.
Dette er et godt eksempel på noe av det de alle mener er limet i et godt arbeidsmiljø: Humor og godt humør.
- Vi har alltid fleipet og hatt det gøy på jobb. Det har vært kreativ humor og det har vært mange episoder opp gjennom som vi husker godt, sier Knøsmoen.
Samtidig tror de alle tre at nettopp det at mange har blitt værende mange år – ja, hele yrkeskarrieren – hos forhandleren, også bidrar godt.
- Det gjør at du får en sterk kjerne. Det er dette som har skapt det vi kaller «Ryen-ånden» - og du kan godt si at det er noe som sitter i veggene, sier Knøsmoen.
- Så det er mureren som har skylda, skyter Johnsrud humrende inn – han som er en av de som har vært med på å etablere «Ryen-ånden».
- Det er noe som er viktig å ha i bakhodet i dagens arbeidshverdag, for det er ikke vanlig lenger å stå så lenge i samme jobb, eller hos samme arbeidsgiver, som vi har gjort. Ryen har vært en fantastisk arbeidsplass, fortsetter Knøsmoen.
Verkstedet har vært en sentral del av arbeidsdagen til både Roar og Glenn, mens Arvid har sørget for at de har delene de trenger for å utføre jobben.
- Enorm utvikling
Det har naturligvis vært en enorm utvikling på de nærmere 50 årene de to ferske pensjonistene har lagt bak seg. Mens Glenn Berg har vært bilmekaniker, takstmann, bruktbilkoordinator, verktøyansvarlig og kundemottaker, er det delelagerdrift som har okkupert Arvid Knøsmoens tid – de siste 30 årene som delesjef.
- Det har vært enormt – fra luft, til vann, til diesel og så elektrifiseringen. Det har jo vært med på å gjøre at vi har trivdes, for det har vært interessant hele veien og stadig nye utfordringer, sier Berg.
- Før i tiden førte vi kartotek over deler, og om vi ikke oppga riktig rekkefølge når vi ringte inn bestilling var det ofte en streng kommentar å få. Da kom delene hver 14. dag i 6-8 store containere, til at vi nå kun har et lite lager og delene kommer «just in time». Det fungerer så strålende, sier Knøsmoen.
Og det er ikke bare bilene, teknologien og logistikken som har utviklet seg: HMS var nærmest som et fremmedord å betrakte «den gangen».
- Vi vaska henda i bensin før vi gikk til lunsj, mimrer Johnsrud, til latter fra de andre.
- På dette området har jo også utviklingen vært stor. Det var ingen som tok hensyn til helsa før – asbeststøvet for overalt da man byttet bremser, legger Knøsmoen til.
Kundebehandling alfa-omega
De er alle enig om at i tiden fremover er det én ting som gjelder; nemlig hvordan man behandler kundene.
- I dag er det nesten det samme hva man kjører, for bilene blir likere. Se bare på Ford, som nå skal produsere elbiler på Volkswagens MEB-plattform, sier Knøsmoen.
- Hvordan vi snakker, kommuniserer og oppfører oss overfor kundene kommer derfor til å bli superviktig, legger han til.
Avslutningsvis trekker Berg og Knøsmoen frem at de har «overlevd» 10 daglige ledere. I dag er det Svein Morten Bergh som er daglig leder hos Møller Bil Ryen – og han får svært gode skussmål:
- Han står i pølsebua når det er hjulskift-sesong, han kjører rundt med 4-hjulingen og deler ut boller, og han har sørget for at vi som forhandler har blitt mye mer synlig. Han byr på seg selv – gjerne i Hawaii-dressen sin, ler de.
Selv er Bergh glad for omtalen, og hilser tilbake med gode ord, før han legger til:
- Samtidig er det vel bra at de nå blir pensjonister, siden de samtidig blir kjendiser, ellers hadde de ikke blitt enkel å ha med å gjøre, gliser den daglige lederen til latter fra veteranene.
Mens Glenn Berg hadde siste arbeidsdag i desember, var Arvid Knøsmoens siste arbeidsdag 31. januar.